• Να είστε υπομονετικοί.
Τα περισσότερα πρόσωπα που τραυλίζουν έντονα προτιμούν να μιλούν τα ίδια για τον εαυτό τους. Μπορεί να μπείτε στον πειρασμό να τελειώσετε τη φράση του προσώπου ή να συμπληρώσετε τα λόγια του, όμως αυτό δεν βοηθά.
• Να θυμάστε πως αισθάνονται ΟΚ για τον τραυλισμό τους.
Μη δίνετε συμβουλές όπως: « Μίλα πιο αργά », « Πάρε μια ανάσα » ή « χαλάρωσε ». Διατηρήστε φυσική βλεμματική επαφή, ακούστε, και περιμένετε υπομονετικά μέχρι το πρόσωπο που τραυλίζει τελειώσει το λόγο του.
• Να είστε καλός ακροατής.
Ενημερώστε τον ομιλητή με αυτά που λέτε και κάνετε, ότι τον ακούτε. Προσπαθήστε να υιοθετήσετε ενεργά μια χαλαρή και αποδεκτή συμπεριφορά γιατί όποια φανερή ενόχληση δείξετε θα ενισχύσετε τη δυσφορία του ανθρώπου που τραυλίζει. . Εστιάστε στο τι λέει το πρόσωπο που τραυλίζει και όχι στο πώς το λέει.
• Να θυμάστε πως ο τραυλισμός ποικίλλει.
Τα πρόσωπα που τραυλίζουν μπορεί να έχουν περισσότερη δυσκολία όταν αρχίζουν να μιλούν και λιγότερη κατά την διάρκεια της συνομιλίας. Μην εκπλαγείτε αν ένα πρόσωπο τραυλίζει σε αρκετές περιστάσεις επικοινωνίας σε σχέση με άλλα πρόσωπα. Το τηλέφωνο, μιλώντας κοντά σε μικρόφωνο ή όταν τους ακούνε άλλοι μπορούν να αυξήσουν τις δυσκολίες.
• Θυμηθείτε πως ο τραυλισμός δεν προκαλείται από νευρικότητα.
Ενώ ένας ομιλητής μπορεί να φαίνεται νευρικός, έχετε κατά νου ότι η νευρικότητα είναι αποτέλεσμα της αμηχανίας για τον τραυλισμό τους και όχι η αιτία του τραυλισμού.
• Εάν δεν είστε σίγουρος πως θα ανταποκριθεί, ρωτήστε τον ομιλητή – αλλά πάντα να το κάνετε με ευαισθησία και με τρόπο που να αφήνει τον έλεγχο στον ομιλητή.
Αυτό μπορεί να συνεπάγεται να κάνετε μια ευθεία ερώτηση όπως: « Υπάρχει κάτι που μπορώ να κάνω για να νιώσεις πιο άνετα; » ή αν κάποιος τραυλίζει σε μεγάλο βαθμό, πλάγιες ερωτήσεις όπως: « Θα προτιμούσες να πάμε κάπου πιο ήσυχα; » ή «Θα προτιμούσες να το γράψεις; ».
Παρακαλούμε σημειώστε πως ο τόνος των ερωτήσεων είναι πολύ σημαντικός. Να θυμίσουμε, επίσης, πως μερικοί ομιλητές δεν νιώθουν άνετα να συζητάνε για την ομιλία τους, άλλοι μπορεί να δέχονται ευχάριστα το γεμάτο σεβασμό ενδιαφέρον σας.
• Εν κατακλείδι.
Προσπαθήστε να βοηθήσετε το πρόσωπο που τραυλίζει προσφέροντας μια επιλογή, και όχι να επιβάλετε τη λύση σας. Πάντα σφάλουμε όμως με το να είμαστε υπομονετικοί με τον ομιλητή δίνουμε στο πρόσωπο που τραυλίζει την ευκαιρία να μιλήσει για τον εαυτό του/της.
© Άρθρο του Βρετανικού Συλλόγου για τα Πρόσωπα που Τραυλίζουν (British Stammering Association)
Το πρωτότυπο κείμενο στο σύνδεσμο που ακολουθεί: http://www.stammering.org/conversation.html
Μετάφραση - Επιμέλεια
Μιρέλα Χωριανοπούλου
Ιστορικός - Επιμελήτρια εκδόσεων
Email: mirela_kal@yahoo.gr